Co prawda część kosmetyków sprzedaje się na zasadach tak zwanej akwizycji, aczkolwiek jak się okazuje dla większości klientek nie jest to preferowana forma zakupu kosmetyków, z których korzysta się na co dzień. Jeśli już to mówić można raczej o sporadycznych zakupach w takiej właśnie formie. O wiele częściej pod uwagę bierze się możliwość zakupu w sklepach bardziej tradycyjnych. Mogą być to drogerie ale także sporą popularnością cieszą się sklepy internetowe.
Te drugie wybieramy częściej, w przypadku gdy kupujemy sprawdzone i doskonale znane kosmetyki. W sieci przede wszystkim o wiele łatwiej o znalezienie ciekawych promocji cenowych. Niekoniecznie jest to jednak miejsce idealne jeśli chodzi o nowości kosmetyczne. W tym przypadku nie rzadko lepiej udać się do sprawdzonej drogerii gdzie przede wszystkim skorzystać można z darmowych próbek wybranych przez siebie kosmetyków. Już samo to bardzo pomaga w dokonaniu wyboru. Niektóre z takich produktów mogą wymagać przetestowania w domu i dopiero po pewnym czasie możliwe staje się podjęcie decyzji odnośnie tego czy faktycznie warto dokonać zakupu czy też nie.
Zaletą sklepów tradycyjnych jest także możliwość skorzystania z porad konsultanta czy też sprzedawcy i tym samym o wiele bardziej trafne dopasowanie produktów kosmetycznych dla siebie. Nie małe znaczenie ma także to w jakim sklepie kosmetyki są oferowane. Inaczej przecież patrzymy na marki które dostępne są po prostu w dyskontach, a już zupełnie inaczej na takie, które oferuje się przede wszystkim w renomowanych drogeriach.
Wbrew pozorom dla samego klienta znaczenie ma także to gdzie dokładnie dokonuje on zakupów. Pod uwagę należy brać różnorodność produktów w sklepie kosmetycznym oraz oczywiście obecność najważniejszych marek kosmetyków. Ogromne znaczenie ma także możliwość skorzystania z darmowych próbek i przetestowania kosmetyków zarówno w domu jak i na miejscu. Dla klientek nie małe znaczenie ma także fachowe doradztwo w zakresie doboru kosmetyków. Usługi te oferowane są zarówno przez tradycyjne jak i internetowe sklepy kosmetyczne. W wirtualnych drogeriach coraz częściej stosuje się zresztą specjalne oprogramowanie, które ma na celu ułatwienie doboru kosmetyków.